Yksinkertaiset aamupala vaihtoehtoni


Enpähän ole mikään ravitsemusneuvoja,mutta aamupalan kerrotaan olevan päivän tärkein ateria. Yön paastoamisen jälkeen keho ja mieli saa aamupalasta energiaa tulevaa päivää varten,aineenvaihdunta käynnistyy ja verensokerit myös kiittelee. Lisäksi aamupalan uskotaan parantavan tarkkaavaisuutta,sekä keskittymiskykyä  ja siitä saattaa olla  myös oma apunsa painonhallinnassa.

Hyvä aamupala on koostumukseltaan monipuolinen ja sen olisi hyvä sisältää:
-Annos kuitupitosta hiilihydraatin lähdettä.
-Annos marjoja,hedelmiä tai kasviksia.
-Annos proteiinia.
-Hyviä rasvan lähteitä.


Kaikille aamupalan syöminen ei kuitenkaan heti pian heräämisen jälkeen maistu,mutta sen voi toki syödä hieman myöhemminkin. Ja hyvähän olisi syödä edes vähän jotain kuin jättää syömättä yhtään mitään.
Tokihan nämä syömiseen liittyvät asiatkin on yksilöllisiä. Jokin sopii toiselle,mutta joku toinen ei taas koekkaan saavansa mitään hyötyä.

Omassa arjessa aamupalalla on oma paikkansa.
Näin se asia ei ole kuitenkaan aina ollut,kun olen kuulunut niihin ihmisiin,joille ei ole aamuisin syöminen maittanut. Olen siis opetellutkin syömään aamupalaa vasta vanhemmalla iällä.

Aamupalaani vaikuttaa arkisin hyvin paljon se,että mitä kerkeän aamuisin tekemään ja syömään.
Mä en oikein voi syödä suuria määriä tai lähteä heti syönnin jälkeen kiireellä kävelemään kantamuksieni kanssa töihin,enkä yhtään sen enempää polkase pyörälläkään,joten mulla on päivästä riippuen melko vakioksi muodostuneet aamupala vaihtoehdot rutiineineen.
Näin kesälomalla onkin mukavaa,kun pystyy säätelemään näitäkin asioita ilman kiirettä.

Mitäkö mä sitten suuhuni aamulla laitan? Niin tylsältä kun voikaan kuulostaa,niin...

Yleensä mä pyrin keittelemään ensisijaisesti gluteenitonta kaurapuuroa. Annoksiin lisään tarvittaessa hieman hunajaa makeuttamaan,sekä käytän puuron kanssa rasvatonta maitoa.

Tokihan puuron voi syödä myös ihan vaan sellaisenaan,mutta mä tykkään lisäillä joukkoon aina jotain ja yritän vähän vaihdella eri vaihtoehtoja,joista seuraavat on ollut pääasiassa käytössä.

1. Puuron joukkoon laitan hieman hunajaa ja 1dl kotimaisia pakastemarjoja (vadelmia,mustaherukoita tai joskus mustikoitakin).

2. Puuron joukkoon lisään kanelisokeria.

3. Puuron joukkoon laitan jotakin valmistamaani kiisseliä(vadelma,mustaherukka,mansikka tai mustikka).

4. Puuron joukkoon raastan omenaa tai päärynää.


Jos ei aamuisin ole aikaa keitellä puuroa ja/tai tiskailla aamutiskejä niin sitten saatan syödä gluteenitonta kauraleipää/sämpylää 1-2 siivua. Yleensä jos syön vain 1 siivun niin lisäksi on puuroa,viili tai jogurtti.
Leivän päälle tietysti sipaisen kevytmargariinia ja täytteeksi nopealla kaavalla juustosiivu&jokin leike,joka yleensä on kalkkunaa,mutta välillä  leivänpäälle eksyy myös maksamakkaraa,sekä keitettyä kananmunaa.
Monipuolisemmalla kaavalla salaatti,kurkku ja tomaatti kuuluu myös täytevaihtoehtoihin.
Välillä pyrin tekemään leivät jo edellisenä iltana ennen nukkumaanmenoa jääkaappiin valmiiksi niin aamulla säästää siinä hommassa aikaa.

Joskus täytyykin  tosi kiireessä vaan pärjätä pelkällä maustamattomalla&rasvattomalla viililä tai jogurtilla.
Jos kerkiän niin laitan joukkoon hunajaa ja jotain pakaste marjoja tai hedelmää,kuten banaania.
Mun ihan suosikkini on Valion A+ ,maustamaton luonnon-jogurtti,kun se on hyvää syödä ihan vaan sellaisenaan,vaikkei edes hunajaakaan kerkeisi sekaan hieman sujauttamaan.

Mahdollisuuksien mukaan mä puristelen aamupalalle myös appelsinimehua.
Nyt kesäloman aikana löysin kaupan valikoimasta tuorepuristettua appelsiini täysmehua,jota olen muutaman kerran ostanut,kun appelsiinit on näyttäneet vaan omaan silmään jotenkin niin EI houkuttelevilta ostaa.
Mä tykkään niistä isommista ja sopivan oransseista sit jahka niitä jossainvaiheessa taas saa. Ne on niin maukkaita ja niistä irtoaa sitä mehuakin hyvin.

Haluaisin kovasti juoda aamuisin sellaisen näppärän marjaisan ja hedelmäisen smoothie coktailin,mutta mun laitteeni pitää niin järkyttävän metelin,että jos sen aamuyöllä käynnistäisin niin siihen heräis koko taloyhtiö ja se niiden laitteen osien tiskaaminenkin veis oman aikansa,joten olen luopunut ajatuksesta.
Tokihan olen koittanut vähän soveltaa hyödyntämällä raastinta ja tehnyt kiireettöminä aamuina sellasia hedelmäsose elämyksiä.

Valmistan ja syön pääasiassa siis aikas perus tavallisia ja tylsähköjä kotiruokia muutenkin,kun kaikki tuttu ja turvallinen on itselle hyvä myös ruokaan liittyvissä asioissa =)

Kaurapuuro maistuu sellaisenaan tai sen kanssa sopii moni lisuke












Kommentit

Suositut tekstit