Voihan finni sentään

Finnit,näppylät,mustapäät...Nämä enempi ja vähempi ikävät ihonvaltaajat, joiden kanssa on välillä niin turhauttavaa elellä,kun kerta toisensa jälkeen sitä vaan häviää taistelun niitä vastaan. Ja tietysti niillä on tapana ilmestyä juuri silloin,kun niitä vähiten kaipailis.

Mun kasvoilleni finnit hyökkäs aikuisiällä,muutama vuosi sitten,kun lopetin ehkäisypillereiden syömisen ja ne viihtyy aina yleensä parhaiten leuan alueella. Tokihan joku yksittäinen pallero joskus eksyilee jonnekkin muuhunkin kohtaan kasvoja,mutta harvemmin kuiteskaan. Useimmiten ne on vieläpä semmosia isohkoja,kutisevia ja aikaslailla kipeitä ihonalaisia ärtyneen punaisia pahkuroita. En tiedä oliko e-pillereiden lopettamisella mitään tekemistä tämän asian kanssa,mutta sen tiedän,että mä siirtelin niiden lopettamista juurikin sen takia,että olin lueskellut kauhutarinoita siitä,kuinka niiden lopettaminen voi laukaista aikuisiän aknen ja kuinkas sitten kävikään. Melkoinen sattuma näin muutenkin huonotuuriselle.

Olen saanut huomata,että ei näiltä ei toivotuilta talipalleroilta ainakaan voi välttyä. Toisinaan ne saattaa elellä kuukautiskierron mukaan,mutta tosinaan taas ei,kun joskus kasvoissa menkoistakaan huolimatta ei ole yhtään uutta finniä tai edes sitä yhtä vanhempaakaan. Ruokavaliota mä olen muutellut useita kertoja,joten silläkään ei ole ollut vaikutusta asiaan. Ne vaan tulee jos ovat tullakseen,vaikka joskus niiden tuloon voi myös osata toki varautuakkin. Jos satun laittamaan joskus vaikkapa BB-voidetta niin senmyötä saapuu 99% varmudella sitten finnejä ja näppylöitäkin ja sama ilmiö käy joidenkin kasvorasvojen,sekä aurinkovoiteidenkin kohdalla. Kuorinta-aineen käyttö saa niitä ilmaantumaan myös.

Mä pesen aina kasvot aamuisin ja iltaisin.Vaikka olisin ollut vapaa-iltaa viettämässä niin mä pesen aina kasvot,vaikka saapuisin aamuyöstä kotiin. Mä pesen aina kädet ensin saippualla ennekun alan pesemään kasvojani tai levitän niille rasvaa tai laitan meikkiä. Mulla on oma pyyhe kasvojen kuivaamiseen ja yleensä kuivaan vaan lähinnä kasvojen reunoilta ja painan silmäluomista/ripsistä kosteuden pois. Muutoin annan useimmiten muualta kasvojen kuivatella rauhassa ennen rasvaamista.Vältän pyykeillä muutenkin ihoa hinkkaamasta. Olen myös yrittänyt olla koskettelematta kasvoja turhaan käsilläni,mutta se on vähän hastavampaa,kun sitä vaan voi huomaamattaan esimerkiksi ajautua nojailemaan käsiinsä tai sitten pitää vähän kutiavaa nenää kyhnätä jne. Jopa tyynyliinankin pyrin ottamaan huomioon,että sekin olis puhtoinen. Mutta kaikesta huolimatta naama vaan kukkii jos on kukkiakseen.

Huonot ihopäivät on ja pysyy,tekipä mitätahansa. Olen ajatellut testailla finneille vähän luonnonantimia mm.maustehyllystä...Niin juuri,maustehyllystä. Tokihan olen hunajaa jo aikaisemmin kokeillut,mutta en ihan ollut varma,että oliko siitä hyötyä vaiko eikö,joten testailempa uudestaan. Huhut ovat jo vuosia kertoneet,että hunajalla olis luontaisia antibioottisia vaikutuksia mm.tulehdusten hoidossa,mutta ihan kaikkeenhan ei ole uskomista mitä lukee tai kuulee. Sensijaan kaikkea voi kuitenkin kokeilla ja mistäs sitä tietää,ennekuin testaa omallakohdallaan,että toimiiko jokin vaiko eikö toimi. Jollain voi jokin keino toimia,joka taas ei välttämättä toimikkaan jollain toisella. Näinhän se monessakin asiassa menee. Kaikki on vaan niin yksilöllistä.

Mä olen hunajaa testannut finneihin niin,että iltasella olen töpsäytellyt sitä finnienpäälle ja jättänyt yönajaksi.

Ensimmäiselläkerralla sain huomata,että yön aikana punoitus ja turvotus oli laskenut,mutta olisko niin käynyt ilman sitä hunajaakin? Kyseessä oli sellainen isohko,ihonalainen ja kipeä paise. Enpä silloin seurannut sen tarkemmin koko paranemisprosessia  niin en tiedä olisko se hunajahoito jotenkin mahdollisesti nopeuttanut sitä.

Toisellakerralla mä laitoin hunajaa jo ennekuin finni oli saapunut vaihteluksi nenänpieleen. Se vaan oli sellainen kipeähkö kohta, johon oli tulossa finni,mutta se jättikin sitten edes tulematta. Liekö se hunaja ajoituksineen voinut auttaa vai oliko olisko se finni voinut jättää tulematta muutenkin. Sitä ei tiedä.

Eilen mä sitten illalla laitoin yöksi hunajaa tulehtuneiden finnien päälle,kun kaksi finniä on ollut jo muutaman päivän leuassa taas vierekkäin ja kolmas hieman sivummassa.Toinen näistä kahdesta oli puhjennut ja toinen ihonalainen turvotteli punasena muutenvaan. Aamulla ne ei olleet enään kipeät,eikä ollut kutinaakaan,sekä turvotuskin oli hieman laskenut.

Mä vähän päivällä etsiskelin ja lueskelin,että mitäs muita kotikonsteja mä voisin finneihini kokeilla mitä maustehyllystä tai vaikka ruokakaapista löytyy ja bongasinpa sitten mm.kanelin,banaanin ja ruokasoodan. Ruokasoodahan on kuuluisa siitä,että sitä voi käyttää oikeastaan mihinvaan ruuanlaitosta siivoukseen. Mä viimeks olen sillä valkaissut mukeja ja hiustenvärjäyksen jälkeen hinkannut käsistä enimmät hiusväriläikät,kun kumihanskat petti ja se väri sit värjäs mun kätösiänikin.

Tulipahan tuossa iltasella sitten tehtyä semmonen pieni hunajakaneli seos jonka töpsyttelin finneille ja annan olla aamuun saakka,vaikka tokihan nekin tyynyyn nukkuessa katoaa. Mutta tuleepahan nyt kokeiltua.

Ei tämä asia ole kuiteskaan niin vakavaa,ettäkö yöuniani olisin menettänyt finnieni vuoksi kuiteskaan. Tokihan ne harmittaa ja kun ne on vieläpä kipeitäkin,mutta ne kuuluu elämään ja ovat ihan normaali ilmestys iholla.Toiset saa niitä enempi ja toiset vähempi jossainvaiheessa elämää ja niiden kanssa vaan on opittava elämään. Aina voi toki yrittää taistella vastaan,vaikka häviäiskin. Koskaan ei kuitenkaan tiedä,että mistä se apu voikaan löytyä jos on löytyäkseen. Eikä ne kuitenkaan myöskään ketään ihmistä rumenna,vaikkei ne kauniita iholla oliskaan.

Kommentit

Suositut tekstit